4/03/2013

Pinterestin Suomi-kävijäluvut



Vihdoin sain käsiini dataa, joka antaa osviittaa Yhdysvalloissa supersuositun kuvapalvelun Pinterestin suomalaisista käyttäjistä.

Helmikuussa 2013:

* hieman yli 100.000 uniikkiä suomalaista kävijää, jotka viipyivät saitilla
* 4,7 minuuttia, per kävijä
* 1,5 käyntiä kuukaudessa
* 59,5% naisia ja suurin ikäsegmentti
* yli 55-vuotiaat ja käytön
* vuosikasvu +225%.

Vuodenvaihteen jälkeen kävijöitä on ollut kuukausitasolla lähemmäs 150.000, mutta tämä on yksittäinen selkeä piikki.

Tilastoissa se sellainen omituisuus, että keskimäärin käytäisiin vain yhdellä sivulla eli etusivulla katsomassa omaa kuvavirtaa. Tässä lienee jonkinlainen tekninen haaste seurata miten sivustolla käyttäjät liikkuvat ja miten sivulatauksia tallentuun seurantaan?

Vertailuksi TNS Metrixistä, joka mittaa viikkokävijöitä. 104.000 kk-kävijää raa´asti neljällä jaettuna tekee 25.000 viikkokävijää, jolla saa Metrixissä noin sijan 110 Trendi.fi:n ja Helsingin Uutisten sivustojen välissä.

Datasta vielä sellaisia huomioita, että kotimaiset Pinterest-kävijät käyttävät myös sellaisia palveluja kuin MSN, Etsy ja Maku.fi.

Pinterestin käyttöliittymä meni muuten uusiksi ja kuvat saavat nyt entistä enemmän tilaa kun käyttöliitymää yksinkertaistettiin. Mutta onko tiedossa viime kuukausilta hyviä uusia kotimaisten brändien tai orgnaisaatioiden Pinterest-lähtöjä tai -kamppiksia, hiljaista on ollut...?

Lähde: comscore

6 comments:

sveikkolainen said...

Hei, kiinnostavaa tietoa! Kyselit onnistumisia, meillä on sellainen, vaikka mittakaavaltaan pieni niin meille arvokas:

http://pinterest.com/ylemme/haussa-asiakkuuspaallikko-yle-uutis-ja-ajankohtais/

Rekrytoimme Yle Uutis- ja ajankohtaistoimintaan asiakkuuspäällikön Pinterestin avulla.

sveikkolainen said...
This comment has been removed by the author.
Toni Nummela said...

Kiitos tiedoista! Pystytkö yhtään tarkemmin valottamaan mistä data on peräisin (muuta kuin comscore) ja pääseekö sitä penkomaan jostain tarkemmin?

Sellainen kommentti vielä, että en lähtisi jakamaan kuukausikäyttäjiä neljällä että saan viikkokävijät sillä tuo voi olla todella pahasti ylä- tai alakanttiin. Riippuu todella paljon palvelusta. Ymmärrän kyllä vertauksen tarpeellisuuden kuitenkin. :)

Antti Leino said...

Toni: agree, voi mennä metsään reilusti :-) Mutta joku suhteutus piti saada.

Data on comscoresta, jota en voi jakaa sen enempää. Sori

Sveikkolainen: Kiitos. Hyvä idea. Arla Ingman hakee samalla konseptilla "Digital Jediä"

Johanna Janhonen said...

Jonkinlainen onnistuminen lienee sekin, että saa Pinterestin avulla enemmän liikennettä sivustolle kuin vanhemmilla some-palveluilla: http://piilotettuaarre.blogspot.fi/2013/03/yhteison-johtamista-ja-markkinointia.html

Masinia said...

Kiitos tilastoista! Näitä tarvitaan :)

Meillä myös menossa yksi onnistuminen. Ainakin nyt näyttäisi toimivan, kuten on tarkoitus = hakukonenäkyvyyttä ja viraalia Pinterestissä. Löytyy täältä: http://pinterest.com/DansukkerSuomi/ ja nimenomaan nuo boardit nimellä "Dansukker – parhaat pääsiäisreseptit ja -ideat". Ovat siis rekryttyjen käyttäjien kokoamia boardeja, joissa osa pinnauksista dansukker.fi:stä.