2/20/2013

Syksyn Facebook-tutkimus ja ajatuksia Facebookista

Teimme edellisessä työpaikassani Omnicomissa syksyllä tutkimuksen suomalaisista Facebook-käyttäjistä. Kaivoin sen uudelleen esille viime viikon luentojani miettiessäni. Tässä olkaa hyvät.

Pari ajatusta aamuun. Henkilökohtainen näkemykseni on, että Facebook on kuluttajapalveluna saavuttanut tässä maassa saturaatiopisteen. Minulla on reilut 600 ystävää. Kävin satunnaisotoksella läpi noin viidesosan. Statuspäivitysten määrä on vähentynyt tai pysähtynyt kokonaan suurella osalla. Toisaalta osa on hyvinkin aktiivisia.

Facebook on osin korvannut uutissivustojen surffailun. Silmäilen aamulla ensimmäisenä Facen uutisvirran ja katson sitä kautta mielenkiintoisimmilta vaikuttavat linkit. Sosiaaalisen verkostoni vanhvat solmupisteet näyttelevät merkittävää rooli tässä kohtaa. Mitä uskottavampi henkilö olet, sitä todennäköisempää, että klikkaan jakamaasi linkkiä.

Markkinoijat. Keski-ikäinen mies ei jaksa kilpailuja. Mitä jos tarjoilisitte asiallista ja asiatonta sisältöä? Kuvia, videomateriaalia tai kiinnostavaa dokumenttitekstiä (lyhyesti). Esimerkiksi analyysi (tai linkki analyysiin) miksi Michael Jordan on edelleen maailman kovapalkkaisin urheilija vaikka täyttää jo 50 vuotta, sopisi urheiluketjun sisällöksi kuin "Osallistu kevätkisaan ja voita lippis" -tyyppinen huutaminen.

Facebook mihinkään ole katoamassa. Näppärä tapa kommunikoida ja purkaa tuntoja. Mutta. Mitä mieltä olet itse?

2 comments:

Unknown said...

Palvelu vain alkaa olemaan liian iso ja ihmisille on muodostunut riippuvaisuussuhde FB:sä, jolloin se voi tehdä asioita jotka ärsyttävät käyttäjiä/yrityksiä. Tämä ärsyttää minua ja omalta kohdalta myöskin Face on jäänyt vähäisemmälle käytölle.

Uskon että ihmiset hakevat uusia vaihtoehtoja (mm. Twitter), mutta henkilökohtaisessa kavereiden kanssa kommunikoinnissa Facebook tulee olemaan dominoiva peluri pitkään. Mutta yritysten kannalta tulisi miettiä riippuvuussuhdetta yhteen palveluun. Toki kannattaa mennä sinne missä ihmiset jo ovat, mutta oma kotipesäkin kannattaa (joskus) rakentaa = oma saitti.

/Jarno Alastalo

Anonymous said...

Samasta aiheesta...

http://www.nikojuntunen.com/2012/10/24/top-10-miksi-facebook-on-isoin-sosiaalinen-media-nyt-ja-tulevaisuudessa/