10/18/2012

Painetun median pelastus on .. huonosti toimivat (verkko)digiversiot

Vietän suurimman osa viikonlopuista Salon suunnalla. Tämän takia on hyvä pitää itsensä ajantasalla paikallisesta menosta lukemalla paikallisaviisia Salon Seudun Sanomia, Salkkaria. Salkkarin verkkosivusto on vanha ja sisältää vain murto-osa lehden sisällöstä. Kauppareisulla poimin usein paperisen version, mutta viime sunnuntaina päätin tehdä toisin.

Päätin kokeilla ladata digilehden iPadiin!

Huono idea. Rahat meni. Lehti jäi lukematta.

Tässä lyhyt kuvaus mitä tapahtui ja oli tapahtumatta. Toista kertaa en kokeile, joten ehkä paperilehdellä on sittenkin tulevaisuus - turhauttamalla potentiaaliset asiakkaat. Sillä niinhän se on, että myös huonosta tuottesta kerrotaan sosiaalisessa mediassa eteenpäin.

Tästä se lähti. Avasin iPadilla sss.fi -sivun ja klikkasin mainosta. Kyseinen mainos sisältää itseasiassa kolme linkkiä eri osoitteisiin: yksi vie lehtiluukku.fi-sivuille, toinen sss.fi tarjoukseen ja kolmas tietysti(?) iTunesiin.


Haaste nro #1: ymmärrä että tarvitse tilaamista varten oman sovelluksen. Vaikka vain haluaisit tutustua. Okei. Meni perille toisella kertaa.


Haaste #2: ahaa, tämän sovelluksen siis tarjoaa ePaper Oy. Ei lehti. Fine. Latasin appsin tablettiin. Sitten takaisin www-sivuille ja lehtiluukuuun ostamaan irtonumero.

"onpa tämä sekavan näköinen. Pitäisi tässä kirjautua, jakaa jotan Facebookiin vain mitä?" Eniten ärsytti, että ostaminen näytti kovin vaikealta ja ne pankkitunnaritkin olivat jossain ties missä...


Päätin kokeilla tabletin Lehtikioski-nimistä sovellusta ja ostaa sitä kautta. Se on hyvän ja selkeän näköinen (ei kuvaa tähän hätään). Lisäksi oletin, että laskutus kulkee iTunes-tilin kautta. Tämän voisi kyllä mainita.

Irtonumeron ostaminen nähtävästi onnistui, koska sain alla olevan promptin!!!!!


Saanko siis takautuvasti joka päivä ladattua vanhenevan lehden? Taidan olla haudassa ennenkuin ennätän loppuun asti.

Haaste #3: tässä kohtaa alkoi ekan kerran epäilyttää. Laitoin välissä palautetta lehteen. Ihan asiallisen, etten ole suinkaan tehnyt kestovanhenemistilausta. Siitä on nyt 5 päivää, enkä ole saanut edes automailerin vastauskuittausta perille menneestä palauteviestistä. Herätys, lehti!

Jatketaan. Koetin ladata itse lehteä. Ja koetin. Ja koetin. Tunnin ajan hyrrä pyöri....


Tässä vaiheessa jo tiedätkin etten minä sitä lehteä koskaan saanut luettavakseni. Voi räkä!

Jossain vaiheessa tuli tällainen virheimoitus:


Sitten iTuneskin ei toiminut enää.


Tässä vaiheessa ei enää tiennyt itkeäkö vai nauraa.

2,39€ meni kankkulan kaivoon. Käyttäjäkokemus 4-. Luottamus lehden jakeluun tablettiin tasan nolla.

Mietin ketä tässä voisi kontaktoida ja reklamoida:
- lehteä? Mutta eiväthän he hoida jakelua
- sovelluksen tekijää? Mutta he eivät tarjoa nettiyhteyttäni
- nettiyhteyden tarjoajaa? Mutta heitä ei kiinnosta mitä minä lataa ja mistä
- Applea? Sovelluslataus onnistui ja laskukin on tulossa, enkä tiedän miten heille reklamoida

Leuka rohkeasti rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Hs.fi menee maksumuurin taakse loppuvuodesta. Onnea vaan näin tablettilukijan puolesta hankkeelle. Kaaos tiedossa puhelinvaihteessa....?

No comments: